Columbia

Columbia

Amikor egy túrázó, síelő vagy természetjáró Columbia ruhába bújik, valójában nemcsak egy kabátot vagy nadrágot vesz fel – hanem egy több generáción átívelő történet részévé válik. A Columbia Sportswear nem egy szokványos márka. Ez egy amerikai álom, amely egy portlandi konyhaasztaltól indult, és eljutott a világ csúcsaira… sőt, még a világűrbe is.

Amikor egy kalapgyár élete új fordulatot vett – A kezdetek

A Columbia története 1938-ban kezdődött Oregon állam fővárosában, Portlandben. Ott két német zsidó menekült, Paul és Marie Lamfrom megvásárolt egy kis kalapgyártó üzemet, melyet a közelben található Columbia folyóról elnevezve Columbia Hat Company néven működtettek tovább.

A stafétabotot később lányuk, Gert Boyle és férje, Neal vették át, majd Neal váratlan halála után Gert a fia, Tim oldalán folytatta a vezetést. Ez nem volt könnyű időszak: a cég a csőd szélén állt, de Gert nem adta fel.

A kabát, ami új korszakot nyitott

A Columbia egyik legemlékezetesebb mérföldköve az 1986-ban megjelent Bugaboo kabát volt, amely teljesen új lendületet adott a márkának. A Bugaboo™ Interchange kabát forradalmi újításnak számított: moduláris kialakításával három évszakos megoldást kínált – a vízálló külső héjat és a kivehető béléskabátot külön-külön is lehetett viselni. Ez a sokoldalúság akkoriban egyedülálló volt a piacon, és igazi áttörést hozott.

A Columbia merész reklámkampánnyal népszerűsítette a terméket, amelynek középpontjában az állt, hogy a Bugaboo nem csak stílusos, de minden időjárási körülményt kibír. A kabát sikere nemcsak az eladásokat robbantotta be, hanem megalapozta a Columbia jövőjét, és hozzájárult ahhoz, hogy a márka kilépjen a helyi piacról a nemzetközi színpadra.

Gert Boyle – A “kemény anyuka”, aki meghódította a világot
​​​​​​​

Gert Boyle neve mára összeforrt a Columbia márkával – és nem véletlenül. Ő volt az, aki megmentette a céget, és ő volt az, aki az outdoor divat egyik legmeghatározóbb alakjává tette a Columbiát.


Gert saját szavaival élve nem volt divattervező, sem üzleti guru – ő "csak" egy kemény anyuka (One Tough Mother) volt, aki tudta, hogy mit akar, és nem félt kemény döntéseket hozni. Az ő személyisége sugárzik a Columbia arculatából is: őszinte, határozott, de közben humoros és emberközeli.


Egyik leghíresebb reklámkampánya – "Tested Tough", azaz "kemény próbáknak alávetve" – az 1980-as években indult, és hatalmas sikert aratott. Ezekben a reklámokban Gert saját fiát, Timet vetette alá extrém teszteknek: kabátokat fagyasztott be, autóval húzatta magát a hóban, vagy épp jéghideg zuhany alatt állította próbára a Columbia technológiáit – mindezt szigorú, de szórakoztató stílusban. A nézők nemcsak a termékek megbízhatóságát ismerték meg, hanem a márka szívét és lelkét is.

Innováció és technológia

A Columbia már a kezdetektől fogva arra törekedett, hogy termékei ne csupán divatosak legyenek, hanem valóban működjenek is a természet kihívásaival szemben. Az évtizedek alatt olyan innovatív technológiákat fejlesztettek ki, amelyek komoly előnyt jelentettek a túrázók, hegymászók és síelők számára:
• Omni-Heat™ – egy speciális, hővisszaverő bélés, amely a test saját hőjét használja a melegen tartásra.
• Omni-Tech™ – vízálló, de mégis légáteresztő membrán, amely tökéletesen alkalmas nedves, hideg környezetben.
• OutDry™ – egy forradalmi vízálló technológia, amely a vízzáró réteget közvetlenül a külső anyaghoz integrálja, így teljesen megakadályozza a víz bejutását.

2024-ben a cég Omni-Heat technológiáját még az űrkutatásban is alkalmazták, amikor az Odysseus és Athena holdraszálló egységek hőszigetelését biztosították.

Fenntarthatóság – nem csak divatos, hanem szükséges is
​​​​​​​

Nemcsak a technológia fejlett, hanem a környezeti felelősségvállalás is komolyan jelen van a cégben. A legújabb fejlesztés, az Omni-Tech Eco 100% újrahasznosított anyagokból készül, és teljesen mentes a káros PFAS-vegyületektől. Ez nemcsak a bolygónak, de a vásárlóknak is jó hír.


A Columbia a 2020-as évek elejétől kezdve fokozatosan kivonja az állati eredetű, nehezen nyomon követhető anyagokat, mint például az alpaka gyapjút, és helyettük környezetbarát, újrahasznosított alternatívákat vezetnek be.


Ezzel párhuzamosan elkötelezték magukat a káros vegyületek – különösen a PFAS-ok – teljes mellőzése mellett. A cél egyértelmű: olyan termékeket készíteni, amelyek nemcsak a természetben használhatók, hanem a természetet is tiszteletben tartják.